مسجد جامع الوند استان قزوین

مسجد جامع الوند استان قزوین

مسجد جامع شهرالوند مزین به نام حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) واقع در تقاطع خیابان امام خمینی(ره) و خیابان شهید مطهری تقریباً در مرکز شهر همچون نگینی در کالبد شهرالوند جای گرفته است. بنای اولیه این مسجد در سال 53 به وسیله عده‌ای از خیرین مؤمن این شهر بنیان نهاده شد و ساخت بنای آن به دست یک روحانی معمار به نام شیخ اصفهانی صورت گرفت. تا سال 56 اطراف آن با دیواری به ارتفاع سه متر با آجر و ملات گلی ساخته شد و به وسیله هیئت حضرت ابوالفضل (ع) سقف آن با چادر برزنتی پوشانده و حدود دو سال به همین صورت از آن برای برگزاری نماز جماعت و مجلس عزاداری و کارکردهای دیگر استفاده شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 از سوی شخصی به نام شیخ علی و همکاری شهیدان حاج محمد شمس‌دوست و شکرالله عباسی و مرحوم حاج محمد رجبی و دیگر اعضای هیئت، ادامه ساخت‌وساز آن با استفاده از کمک‌های مردمی و با مصالح مقاوم‌تری مسقف شد.

چون این مسجد نخستین مسجدی بود که (به استثنای مسجد امام خمینی(ره) الوند قدیم) در این شهر ساخته شده بود و در مرکز شهر هم قرار داشت و فارغ از تعلق به قوم و قبیله‌ای خاص و متعلق به عموم مردم بود، از بدو تأسیس، استقبال مردم از این مکان مقدس بسیار باشکوه بود؛ به طوری که در دوران انقلاب مرکز اصلی اجتماع انقلابیان علیه رژیم پهلوی به شمار می‌رفت و با شروع جنگ تحمیلی این مسجد نقش بسزایی در آموزش، ساماندهی و اعزام نیرو به جبهه و در عین حال محل پایگاه بسیج و مبارزه با گروهک‌های شرور مانند منافقان و توده‌ای‌ها و اراذل و اوباش شد؛ به طوری که با گشت‌های شبانه بسیجیان که از این مکان اعزام می‌شدند، امنیت کامل به این شهر بازگشت. هر ساله در ماه های عزاداری و مواقع دیگر گردشگران زیادی برای بازدید به این مکان سفر میکنند.

 

 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2